Історія Білогородки (Стародавній Білгород)

  • Опубликовано: 24-09-2013, 13:22
  • Комментариев: 0
Історія Білогородки (Стародавній Білгород)

Історія Білогородки | Стародавній Білгород


У 10 кілометрах на захід від сучасного Києва на березі Ірпеня знаходиться с. Білогородка і займає територію стародавнього міста Білгорода. На зорі становлення Київської Русі він був одним з важливих центрів духовно - культурного життя. Перша згадка про Білгород зустрічається в нашому літописі під 980 роком, де до прийняття християнства у великого князя Володимира було 300 наложниць. Треба відзначити, що історики під наложницями князя Володимира-язичника розуміють невільниць, яких князі в той час набували шляхом воєн і якими вели велику торгівлю. Тому Білгород був досить значним місцем людського поселення . Після прийняття Християнства і хрещення Русі князь Володимир зміцнює Білгород і робить його одним з найважливіших на Русі. В Іпатіївському літописі ми читаємо: «В лето 6499 Володимир заложил град Белгород, и наруби вне от иних городов, и много людий сведе в онь; бе бо любя град сей». Ніконова літопис і Степенева книга додає , що в 991 році був закладений перший храм на честь Преображення Господнього. З літопису видно , що місто було одним з улюблених місць князя Володимира. Таким чином Білгород стає однією з ланок ланцюга укріплення Києва і важливим торговельно-промисловим центром , через який проходить шлях «в угры и ляхи» - на Володимир-Волинський, Холм, Галич і далі на захід Європи . У 922 році другий київський митрополит Леонтій стверджує єпископські кафедри в Новгороді, Чернігові, Ростові, Володимирі на Волині, Білгороді. Таким чином, Білгород стає однією з перших шести кафедр на Русі і тим самим стає не тільки як пункт торгово-промисловий, військово-стратегічний і політичний, але і як визначний центр церковно-єпархіального життя. Деякі історики вважають, що Білгородський єпископ був вікарієм Київського митрополита, який заміняв його тільки в той час, коли митрополит перебував у від'їзді, але в той же час Білгород зберігає окрему єпископію і імена єпископів Білгородських неодноразово згадуються при описі різних урочистостей поряд з іншими єпископами тодішньої Русі.

Дослідників давно вже займає питання, чому саме в Білгороді, а не в якомусь іншому центрі Київщини була заснована єпископия. М.Н. Тихомиров та інші історики схильні були пояснювати це тією особливою симпатією князів до Білгорода, яку вони відчували ще з часу князя Володимира Святославовича. Але, очевидно, у київських князів були і більш серйозні підстави єпископський Білгород, перебуваючи на кордоні землі древлянській, ймовірно, повинен був поширювати на неї не тільки княжу, а й церковну владу Києва. Білгородські єпископи відігравали дуже помітну роль у політичному житті Київської землі. У 12 столітті Білгород стає самостійним удільним князівством. Майбутні київські князі зазвичай починали княжити в Бєлгороді. Це місто було сильною фортецею, від якого часто залежала доля Києва. Літописи згадують про перший храм Преображення господнього, побудованого великим князем Володимиром у 991 році. Далі Іпатіївський літопис говорить про дерев'яному храмі Свв. Апостолів і називає його кафедральним. Під 1144 роком у літописі читається така звістка : «в то же лето священна бысть церковь в Белгороде Святых Апостол». Великий князь Рюрик Ростиславович, який займав Київський престол кілька разів у 1174 – 1210рр. ставився до Білгорода з особливою любов'ю. Тут в 80-90 рр.. 12 століття сидів його син Ростислав Рюрикович , що став також київським князем. В 1189 р. Рюрик одружив Ростислава на дочці великого князя північно - російського Всеволода Юрійовича - на княжні Верхуслава 26 вересня ( ст. ст. ) В день Іоанна Богослова відбулося вінчання у храмі Свв . Апостолів, як пише літопис : «венчана у святых Апостол, у деревяной церкви, блаженым епископом Максимом. Створи же Рюрик Ростиславу вельми сильну свадьбу, аки же несть несть бывала на Руси; и быша на свадьбе князи мнози, за 20 князей». З цього видно, що в другій половині 12 століття Білгород був значним містом як у політичному житті, так і в церковно єпархіальному, інакше князь Рюрик Ростиславович не влаштував би весілля своєму синові за участю більше 20 російських князів. Через деякий час ця дерев'яна церква перестала існувати, можливо, внаслідок старіння, або ж, імовірніше, внаслідок пожежі, або якого-небудь нещасного події. Новий прекрасний кам'яний храм, також в ім'я свв. апостолів, побудував великий київський князь Рюрик Ростиславович в 1197 році. В Іпатіївському літописі під 1097 роком говориться наступне: «того же лета, месяца декабря в 6 день, созда церковь камену святых Апостол в Белгороде благоверный князь Рюрик; прехав ис Киева, и святи церковь каменную святых апостол, епископья Белогородьская, великим священие, блаженным митрополитом Никифором, епископом адреяном… Создане ей бывши благоверным и христолюбивым князем Рюриком Ростиславовичем, высотою же и величеством и прочим украшением всем вдив удобрен, по приточнику, глаголющему: вся добра, возлюбленная моя, и порока несть в тебе». З літопису видно, що храм святих Апостолів відрізняється рідкісною для того часу величественною виключно багатою обробкою і закінчення цієї церковної споруди шанувалося будівельниками, як одна з найважливіших подій державного життя. І тому було ознаменоване пристроєм особливого бенкету, з багатими дарами представникам духовенства не тільки Бєлгородської єпархії, а й усього Київського князівства. Археологічні дослідження руїн храму, здійснені В.В Хвойка в 1909 - 1911рр., Ю.С. Асєєвим і Г.Г. Мазенцевой в 1966-1967 рр.., І виявили різнокольорові поливні підлоги, фресковий і золотисту розпис стін, дійсно підтверджують настільки захоплену оцінку його. До споруди кам'яної церкви Свв. Апостолів на цьому місці, мабуть , стояла дерев'яна церква, від якої знайдений шар вугілля і обгорілих колод, що лежать на 20-30 см нижче рівня цегляного храму. Під час розкопок в 20 метрах про півдня - сходу від церкви святих Апостолів були знайдені залишки інший древньої церкви - кам'яною. Розкопки показали, що під залишками цегляної церкви збереглися сліди давнішої споруди - невеликий дубової церкви. Можливо, це були залишки першого храму або дерев'яної церкви Свв. Апостолів.

Крім цих храмів, у Білгород безсумнівно були й інші храми. З часу заснування єпископської кафедри Білгород завжди зберігає свою окрему єпископію, і в літописах згадуються імена єпископів. Ось список єпископів Білгородських , що згадуються літописцями :

1. Микита, хіротонізований, або визначений з прийшли з Греції єпископів у 992 році. Преставився 1022 року.
2. Микита ІІ, згадується під 1071 роком (у цьому ж році він і помер).
3. Стефан, згадується в Никонівському літописі під 1072 роком, при першому перенесенні мощей благовірних князів Бориса і Гліба. Князь Ізяслав запросив митрополита Георгія освятити у Вишгороді нову церкву і перенести туди мощі святих мучеників. Тут говориться, що при перенесенні мощей разом з митрополитом були єпископи Чернігівський Неофіт, Переяславський Петро, Бєлгородський Стефан, Юр'ївський Михайло і безліч духовенства, в тому числі Феодосій Печерський. Преставився у 1087 році.
4. Святитель Лука, з постриженик Печерських, був хіротонізований у 90-ті роки 11 століття. Про нього як печеряніне пише єпископ Симон у посланні до Полікарпа. Лука вперше згадується в літописі під 1088 роком. Він співслужив митрополиту Київському Іоанну ІІ та єпископу Ростовському Ісаї при освяченні Свято- Михайлівської церкви Києво - Видубицького монастиря. Смерть перешкодила йому бути присутнім в 1091 році на святі перенесення мощей преподобного Феодосія. У Софійському соборі знайдено фрагменти написи про його переставлення : «Месяца августа в 22 день умре раб божий Лука, епископ блаженный Белгородский». З цього ми можемо укласти, що святитель преставився в 1090 році, бо, як відомо , перенесення мощей преподобного Феодосія відбулося в престольне свято Успіння, тобто раніше 22 серпня. Слово «блаженний» вказує на шанування святителя як угодника Божого. На жаль, більше нічого про єпископа Луку невідомо.
5 . Святитель Микола, згадується під 1092 роком.
6. Микита ІІІ, хіротонізований у 1113 році , згадується під час опису перенесення мощей святих Бориса і Гліба у Вишгороді в 1115 році. При князя Володимира Мономаха митрополит Київський Никифор з єпископом Феоктистом Чернігівським , Лазарем Переяславським , Микитою Білгородським , Данилом Юрєвським , міною Полоцьким скоїли перенесення мощей.
7 . Феодор, брав участь у Київському Соборі 1147 при поставлених митрополитом Київським Климента Смолятича.
8 . Максим , згадується в1187 році. Він вінчав у Білгород в храмі Свв . Апостолів сина Рюрика Ростиславовича Ростислава Рюриковича на Верхуслава . Преставився у 1190 році.
9. Адріан , духівник князя Рюрика , ігумен Видубицького монастиря, був хіротонізований у 1190 році під єпископа Бєлгородського і Юр'ївського. В 1197 році за освяченні нового собору Свв. Апостолів у Білгороді він співслужив митрополиту Никифору. На цьому освяченні був і Печерський архімандрит Василь.
10. Діонісій, згадується під 1199 роком.
11. Григорій, до середини 13 століття.
12. Іоан , 13 століття .
13. Іриней / Кірін, 13 століття .
14. Алексій , згадується під 1231 роком (під 1225 роком згадується як єпископ Полоцький , Білгородський і Юр'ївський )
15. Кирило 1345 , 1347 (він мав перебування в Києві та, ймовірно, був намісником Київського митрополита ) .М.М. Дурново у своїй праці «Девятистолетие русской иерархии» так міркує: «Когда прекратилась Белгородская епархия, близ Киева, неизвестно. До сего времени наши летописцы и историографы полагали, что Белгородская епархия, после татарского погрома, в 1238 году закрылась, и более не возрождалась. Между тем, существует немало оснований полагать, что Белгородская епархия, после татарского разорения, продолжала свое существование в продолжение более ста лет, причем Белгородские епископы, как ближайшие к Киеву, имели в нем свое пребывание, будучи в то же время и наместниками Киевских митрополитов, которые, переселившись в 1299 году во Владимир на Клязьме, а затем в 1325 году в Москву, не могли оставить Киев без своего наместника – епископа. В числе неизвестных белгородских епископов, бывших после 1238 года, кроме упоминаемого в Ватиканской записи Кирилла, известен еще Николай, упоминаемый в числе святых града Киева». Ще один дослідник Меєндорф зазначає, що візантійські єпископськопи списки 14 століття вказують Білгородську єпархію з перебоями.

Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь.
Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.
Информация
Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут оставлять комментарии к данной публикации.

 

Сегодня

Интересное..

Популярное

Цены на бензин

Погода

Белогородский чат

    • Полужирный
    • Наклонный
    • Подчеркнутый
    • Зачеркнутый
    • |
    • Смайлы
    • Ссылка
    • Изображение
    • Цитата

    Мудрая мысль

    Никогда не стоит никому ничего объяснять. Тот, кто не хочет слушать, не услышит и не поверит, а тот, кто верит и понимает, не нуждается в объяснениях. © Омар Хайям

    Курс валют в Украине


    Случайный анекдот

    Все-таки собаки гораздо реже людей писаются в лифте...